Atsiliepimai
"Psichoterapija - tai galimybė pažvelgti į save ir džiaugtis tuo, ką pamatei"

(iš www.pincetas.lt )



Atsisiųsk autogeninę treniruotę nemokamai
 

Mitai apie stresą

Mitas: Stresas negali man pakenkti, nes tai tėra teoriniai išvedžiojimai.
Faktas: Stresas kenkia fiziniai ir psichiniai sveikatai.

Mitas: Stresas kenksmingas tik silpniems žmonėms.
Faktas: Priešingai. Valingi žmonės daugiau nukenčia. Aukštas pretenzijų lygis ir dideli tikslai sukelia įtampą.

Mitas: Aš nesu atsakinga(-as) už patiriamą stresą, nes jis neišvengiamas.
Faktas: Stresinė reakcija priklauso ne tik nuo išorinių veiksnių, bet ir nuo žmogaus emocinio atsako į juos.

Mitas: Aš visada jaučiu, kai patiriu per didelį stresą.
Faktas: Tikrai ne visada. Streso paskiris - paruošti mus kovai arba bėgimui, jis užtikrina mūsų prisitaikymą ekstremaliose situacijose, kuriose tenka reaguoti instinktyviai, o ne remiantis mąstymu. Kuo stipresnis stresas, tuo mažiau jis įsisąmoninamas. Esant labai ryškiam stresui, jo simptomai pajuntami tik vėliau, kai pavojus praeina ir atslunga įtampa.

Mitas: Streso priežastis nustatyti lengva.
Faktas: Taip, jei stresas lengvas. Tačiau jei stresas stiprus, jo simptomai nejuntami .

Mitas: Visi žmonės į stresą reaguoja vienodai.
Faktas: Į stresą kiekvienas reaguojame skirtingai.

Mitas: Esant stresui, svarbiausia - pailsėti.
Faktas: Poilsio neužtenka. Jis nepakeičia stresoriaus ir mūsų reakcijų. Kartais tenka daug ką keisti savo gyvenime, mokytis relaksacijos, gydytis psichoterapija.

Mitas: Laimingas gyvenimas galimas tik tada, jei nėra stresų.
Faktas: Netiesa. Laimingi jaučiamės, siekdami tikslų. Tenka įveikti įvairias kliūtis, o tai gali kelti stresą. Laimingas žmogus moka valdyti įtampą ir nukreipti ją tikslų siekimui.

Mitas: Žmogus visada gali pasistengti prisiderinti prie sunkių sąlygų.
Faktas: Kartais žmogus pats sukelia ir palaiko aukštą streso lygį, bet to neįsisąmonina ir todėl nežino, ką turėtų keisti.

Mitas: Kuo mažiau stresų, tuo geriau.
Faktas: Tai nėra taisyklė be išimčių. Per mažas streso lygis pats savaime gali būti stresoriumi, nes normaliam žmogui būtinas optimalus įtampos lygis.

Mitas: Turime siekti visškai pašalinti stresą.
Faktas: Visiškai pašalinti streso nepavyks. "Visiškai laisva nuo streso tik mirtis" (H.Selje). Įtampa - natūrali gyvenimo dalis. Streso lygį turime mokėti valdyti.

Mitas: Bet koks stresas kenksmingas.
Faktas: Net stiprus stresas gali būti naudingas. Vidutinis stresas da niau naudingas, nei kenksmingas.

Mitas: Nuo streso kenčia tik suaugusieji.
Faktas: Kenčia ir vaikai. Jų streso mechanizmai įdentiški, kaip ir suaugusiųjų. Priežastys skiriasi, o pasėkmės - ne.

Mitas: Fiziniai pratimai išnaudoja energiją, kurią galima būtų panaudoti kovai su stresu.
Faktas: Atvirkščiai. Susikaupusi įtampa sumažėja aktyviai judant. Judėkite - streso lygis sumažės, o jėgų padaugės.

Mitas: Jei žmogus linkęs patirti stresą, beprasmiška su tuo kovoti.
Faktas: Žinoma, genetiniai (choleriškas temperamentas), biologiniai (pav. tireoidino hormonai), socialiniai(pav. gyvenimas didmiestyje) faktoriai neišvengiamai didina streso lygį. Tačiau tai verčia mus dar atsakingiau mokytis valdyti įtampą ir mes galime pasiekti puikių rezultatų.



Kaip atpažinti stresą?

Stresas - tai kova arba pasitraukimas. Šia prasme galima iškirti du streso tipus:
  • puolimo stresas (susijęs su agresyviomis emocijomis);
  • begimo stresas (susijęs su nerimu);
Jei norite įvertinti savo būseną, prisiminkite, kad emocijos, išvardintos žemiau, atspindi stresą. Agresyvaus tipo emocijos:
  • susierzinimas,
  • nusivylimas,
  • pasipiktinimas,
  • pyktis,
  • įniršis,
  • įsiūtis.
Nerimą atspindinčios emocijos:
  • susijaudinimas,
  • susirupinimas,
  • pavojaus jausmas,
  • grėsmė,
  • pasimetimas,
  • baimė,
  • panika,
  • siaubas,
  • nerimas.


Kaip mažinti stresą darbe?

Keli lakoniški patarimai, kaip mažinti stresą darbe:
  • skatinkite darbuotojų susitikimus, kuriuose aptariamos problemos: krūviai, tikslai, rezultatai, savijauta, jausmai,
  • jei darbo krūvis didelis, aptarkite prioritetus,
  • darbuotojų produktyvumas padidės, jei bus derinamas su poilsio pertraukomis,
  • nesineškite darbo tis į namus.

 
Kai kurios teisės saugomos © Danguolė Iškauskienė 2009